ARTICOL: SPUNE-MI CE CUMPERI CA SA-TI SPUN CINE VREI SA FII

Cat poti afla despre un om inainte sa apuce sa spuna ceva si fara ca altcineva sa-ti povesteasca despre el? Multe. Este de ajuns sa privesti un om, sa-i observi imbracamintea, masina sau cumparaturile din cosul de la supermarket si sa-i interpretezi alegerile ca pe un semnal despre cine este, ce-i place si cateodata chiar si despre cum si-ar dori sa fie insa nu este. Dar cui nu i-ar placea sa para ceva mai inteligent, mai bogat sau mai tanar?

Avem tendinta sa credem ca noi hotaram ce sa cumparam, insa multe alegeri le facem sub puternica influenta a celorlalti. Hotaram sa achizitionam anumite lucruri sau sa evitam altele, doar pentru ca acele lucruri sau branduri sunt alese de o anumita categorie de oameni. Iar asta ajunge sa spuna multe despre noi.

Exista produse care au valoare mare doar daca le au multi cum e WhatsApp, altele a caror valoare este cu atat mai mare cu cat exista mai putini posesori, cum ar fi ceasurile Vacheron Constantin.
Unele produse sunt doar functionale, cu ar fi pasta de dinti sau faina si ne influenteaza doar “cati” aleg sa cumpere acea marca nu si “cine” sunt aceia. Exista insa produse sau servicii cu valoare simbolica mare, care pot sa dea celorlalti indicii despre noi: carei categorii sociale apartinem, daca avem succes financiar, sau cat suntem de dispusi sa avem aventuri romantice.

Cele mai vizibile si mai uzuale lucruri dupa care ii categorisim pe ceilalti sunt adesea masinile sau felul in care se imbraca. Hainele nu sunt doar imbracaminte ci o declaratie publica a ceea ce suntem. La fel se intampla si cu alte produse pe care le alegem. Cineva care poarta Converse pare o persoana avangardista, un laptop Apple te duce cu gandul la cineva creativ, iar o poseta Hermes la o femeie care a izbutit financiar in viata.

Reclamele ne transmit ca trebuie sa fim la inaltimea asteptarilor celorlalti daca vrem sa ne castigam o farama de iubire sau de apreciere din partea lor, asa ca e greu sa mai avem curajul sa fim autentici. Ajungem sa ne temem ca nu suntem destul de buni. De aceea sunt destui aceia care fac eforturi mari, economii sangeroase doar pentru a-si achizitiona ceva care mimeaza apartenenta la un grup social superior sau la un segment de oameni mai bogati decat ei. Pentru ca nu cumperi un brand ci o imagine in ochii celorlalti, cumperi aparenta unui anumit stil de viata.

In realitate nu e chiar atat de simplu, se face usor diferenta intre “adevarati” si “imitatori”. Odata ce intram in contact cu ceilalti, incep sa iasa la iveala mult mai multe lucruri despre noi, asa ca impostura devine vizibila. Ce reusim de fapt atunci cand nu ne pozitionam corect in categoria din care facem parte? Nu mare lucru… Mai ales ca piata marfurilor contrafacute a creat o tendinta a produselor cu adevarat elitiste de a avea elemente de identificare cat mai putin vizibile. Asa ca semnalele discrete au ajuns sa coste mai mult, considerandu-se vulgara etalarea prea fatisa a unui brand exclusivist.

Asa ca mai presus de orice alte considerente, ar fi bine ca alegerile pe care le facem sa ne reprezinte si sa avem curajul si intelepciunea de a ne prezenta celorlalti asa cum suntem cu adevarat.

 

DOREȘTI O PROGRAMARE?

Suntem pregatiti sa te ajutam

ALTE ARTICOLE

Cum sa cresti un copil puternic?

Cat de mult au reusit parintii tai sa faca pentru tine, se vede atunci cand reusesti sa fii puternic fara sa fii agresiv, modest fara sa fii umil si mandru de tine fara sa fii arogant . Acum ca esti parinte, tu stii ce ai de facut sa cresti un copil puternic?

De ce se dau batuti oamenii

Exista momente in viata in care ne ciocnim de un esec si ne resemnam. Uneori ne pierdem increderea in noi, alteori ne temem de esecuri mai mult decat ne dorim succesul. Astazi v-am pregatit un mic grafic care ilustreaza cateva dintre motivele pentru care oamenii se dau batuti…

Arta de a vedea invizibilul

Ca psihologi si medici psihiatri suntem antrenati sa vedem ce se ascunde in spatele aparentelor, cu alte cuvinte stim sa vedem mai mult decat vor oamenii sa arate. A-i intelege pe ceilalti este un fel de “super-putere” care te ajuta sa ai alaturi oameni care ti se potrivesc, te fereste de anumite dezamagiri si de ce sa…

Call Now Button