ARTICOL: SERVICIU, CARIERA SAU VOCATIE?

Cand Freud a fost intrebat “La ce se pricep oamenii cel mai bine?” a raspuns: “La iubire si la munca”. Cu toate astea, arareori asociem spontan iubirea cu munca. Adeseori munca este considerata o obligatie neplacuta, ne plac vacantele si ni se pare normal sa ne bucuram de ziua de vineri, nu de cea de luni.

Una dintre marile provocari ale profesionistilor din HR este sa-i faca pe angajati sa-si iubeasca munca. Inca din copilarie,  avem nevoie sa ne simtim competenti, sa fim apreciati pentru ceea ce facem. Si atunci de ce oare reusim atat de rar, sa avem o relatie buna cu locul de munca?

Daca ar fi sa clasificam oamenii in functie de modul in care isi percep munca, ii putem clasifica in trei categorii:

In prima categorie sunt cei care considera munca un doar un serviciu, cu alte cuvinte, principalul scop al muncii sunt banii. Asa ca sunt mereu cu gandul la vacante si asteapta fiecare weekend ca pe o eliberare. Inevitabil munca devine o povara, pentru ca putinul timp liber pe care-l au, nu poate compensa travaliul zilelor de munca lipsita de satisfactie si a anilor irositi in asteptarea scurtelor momente de relaxare.

Cei din cea de a doua categorie doresc sa-si cladeasca o cariera, iar principalele nevoi care stau in spatele eforturilor lor sunt cele care tin de prestigiu si recunoastere sociala. Apare insa un moment in viata in care isi pun problema daca toata investitia de timp si efort a meritat, daca nu cumva alearga inutil intr-o cursa nebuna, ca hamsterul pe roata, in urmarirea unei iluzii.

Cei mai norocosi sunt cu siguranta cei care reusesc sa-si considere munca o vocatie, doar ei se simt cu adevarat impliniti. In spatele efortului lor de zi cu zi, sta dorinta de a contribui la un scop a carei valoare le este clara. Ei simt ca fac parte din ceva mai amplu decat propria persoana, ca isi aduc aportul la indeplinirea unei misiuni. Nu vor astepta cu ochii pe ceas incheierea programului si cu siguranta, chiar daca ar castiga la loterie o suma mare de bani, tot ar continua sa munceasca.

Avem tendinta sa credem ca cei care fac o munca mai putin apreciata de societate muncesc doar pentru bani, ca managerii au cariera, iar doctorii si artistii au vocatie. Surprinzator este ca lucrurile nu stau chiar asa.  Adeseori intalnim infirmiere mai pasionate decat doctorii, sau manageri mai putin implicati decat subalternii lor in bunul mers al proiectelor.

Stabilirea unei relatii bune cu munca nu depinde doar de mentalitatea oamenilor ci si de mediul in care lucreaza. Ca si plantele, oamenii au nevoie de anumite conditii pentru a oferi tot ce au mai bun. Plantele infloresc doar daca au soare si apa, noi performam doar daca ne simtim conectati cu alti oameni intr-un proiect care sa ne duca mai departe decat am reusi sa facem singuri.

Fara conexiune adevarata intre colegii de echipa, intre manageri si cei pe care-i coordoneaza, fara un department de HR caruia sa-i pese cu adevarat de oameni, nu poate exista motivatie sau angajament pe termen lung. Nu este mereu usor pentru profesionistii din HR sa-i apropie pe oamenii din organizatie, insa atunci cand reusesc sa faca asta, implicarea si angajamentul acestora vor incepe sa se faca simtite si vor lua amploare. Pentru ca pasiunea este molipsitoare.

 

DOREȘTI O OFERTA?

ALTE ARTICOLE

MUNCA SI ECUATIA FERICIRII

MUNCA SI ECUATIA FERICIRII

Peste tot in lume oamenii incearca sa obtina cat mai multa bucurie, sa-si traiasca viata cu placere si sens. Dar oare cati dintre ei reusesc sa inteleaga care este calea care-i va duce acolo si cati isi irosesc eforturile si timpul cautand fericirea intr-o directie gresita?

REZILIENTA EMOTIONALA

REZILIENTA EMOTIONALA

Momentele dificile din viata nu pot fi evitate nici in plan profesional, nici in cel personal. Rezilienta emotionala este abilitatea cheie care ne ajuta sa facem fata greutatilor si ne este aliat atunci cand trebuie sa ne adaptam perioadelor de mari schimbari.

Obstacolele psihologice care-i limiteaza pe angajati

Obstacolele psihologice care-i limiteaza pe angajati

Multe dintre obstacolele care stau in calea performantei companiilor sunt generate de erorile cognitive sau de blocajele emotionale ale angajatilor. Pentru cei din HR, este important sa stie ce sta la baza celor mai uzuale blocaje mentale.

Call Now Button