ARTICOL: MUNCA SI ECUATIA FERICIRII


Pentru omul modern, fericirea a ajuns sa fie scopul suprem al vietii. Peste tot in lume oamenii incearca sa obtina cat mai multa bucurie, sa-si traiasca viata cu placere si sens. Dar oare cati dintre ei reusesc sa inteleaga care este calea care-i va duce acolo si cati isi irosesc eforturile si timpul cautand fericirea intr-o directie gresita?

Ca profesionisti in sanatate mintala stim prea bine ca daca banii sau succesul profesional ne-ar putea asigura fericirea, viata ar fi mult mai simpla pentru multi. Din pacate, placerea de a-ti atinge obiectivul este trecatoare, iar succesul este insotit adeseori de dezamagire. O eroare cognitiva frecventa ne face sa supraestimam durata si intensitatea fericirii pe care o vom trai atunci cand vom avea ceea ce ne dorim. Visam sa obtinem o promovare, sa castigam mai multi bani sau sa finalizam un proiect si muncim mult, manati de iluzia fericirii pe care o vom simti odata cu atingerea acelui scop. Apoi cand obtinem acel lucru, dopamina, neurotransmitatorul placerii, ne ajuta sa  traim o bucurie intensa dar scurta de doar cateva ore, maxim o zi. Suntem insa prinsi intr-o capcana a iluziilor si ajungem sa traim intr-o lume alcatuita din tinte, iar de fiecare data cand atingem una, alta ii ia locul. Mereu ne dorim mai mult decat avem, alergam ca hamsterii pe roata, manati de mirajul fericirii.

Spre norocul nostru avem insa alte doua resurse mult mai consistente de generare a placerii, a bucuriei si oricat de surprinzator ar parea, acestea doua nu au legatura cu succesul, ci cu munca. Multi oameni isi imagineaza ca in ecuatia fericirii, munca intra doar ca un instrument prin care putem obtine bunurile materiale pe care ni le dorim, sau prestigiu social. In realitate insa, lucrurile nu stau chiar asa. Una dintre resursele de bucurie prelungita este asa numitul “afect pozitiv anterior obtinerii unui scop”. Psihologia moderna a demonstrat ca majoritatea placerii o simtim in timpul calatoriei care ne apropie de tinta, nu la finalitatea proiectului. Se pare ca bucuria pe care o avem cu fiecare pas care ne apropie de un obiectiv explica de ce victoriile rapide si facile nu ne aduc atat bucurie ca si lucrurile la care am muncit din greu.

O a doua resursa de bucurie legata de munca este relatia cu ceilalti, cu colegii de serviciu. Suntem o specie sociabila, avem emotii care ne ofera sansa sa ne imprietenim, sa impartasim aceleasi idealuri cu alti oameni, avem nevoie de altii ca sa fim fericiti. Relatiile sociale bune ne intaresc sistemul imunitar, scad riscul de depresie si anxietate si cresc calitatea si durata vietii. Ca sa fim fericiti avem nevoie de oameni care sa ne ajute si pe care sa-i ajutam la randul nostru, ne face bine sa simtim ca apartinem unui grup si ca ceilalti au nevoie de noi. Iar echipele de lucru pot oferi asta, daca au un department de HR care reuseste sa creeze in cadrul organizatiei acea incredere si solidaritate de care oamenii au atata nevoie.

Intr-o ecuatie a fericirii, indiferent de zona de pe glob sau cultura din care provenim, cu totii avem nevoie de iubire, de munca, de relatii bune cu ceilalti si de implicarea intr-un scop mai mare decat binele personal. Daca reusim sa cream o relatie buna cu munca, putem deveni mai buni, mai echilibrati si cu siguranta, mai fericiti.

 

DOREȘTI O OFERTA?

ALTE ARTICOLE

SERVICIU, CARIERA SAU VOCATIE?

SERVICIU, CARIERA SAU VOCATIE?

Cand Freud a fost intrebat “La ce se pricep oamenii cel mai bine?” a raspuns: “La iubire si la munca”. Cu toate astea, arareori asociem spontan iubirea cu munca. Adeseori munca este considerata o obligatie neplacuta, ne plac vacantele …

REZILIENTA EMOTIONALA

REZILIENTA EMOTIONALA

Momentele dificile din viata nu pot fi evitate nici in plan profesional, nici in cel personal. Rezilienta emotionala este abilitatea cheie care ne ajuta sa facem fata greutatilor si ne este aliat atunci cand trebuie sa ne adaptam perioadelor de mari schimbari.

Obstacolele psihologice care-i limiteaza pe angajati

Obstacolele psihologice care-i limiteaza pe angajati

Multe dintre obstacolele care stau in calea performantei companiilor sunt generate de erorile cognitive sau de blocajele emotionale ale angajatilor. Pentru cei din HR, este important sa stie ce sta la baza celor mai uzuale blocaje mentale.

Call Now Button